Schwalbe Radial Trail i Gravity - czy to rewolucja w oponach MTB?
Prawdziwa rewolucja w oponach MTB! Czerpiąc inspirację z doskonałej przyczepności i dopasowania opon motocyklowych do trialu, Schwalbe wprowadza rewolucję w konstrukcji opon dzięki nowej osłonie Radial, której celem jest poprawa komfortu, przyczepności i bezpieczeństwa. Ta innowacja może zmienić agresywne opony rowerowe, jakie znamy.

Schwalbe Radial Trail i Gravity to opony górskie, które wprowadzają nową jakość w technologii ogumienia rowerowego. Dzięki zastosowaniu radialnej konstrukcji, te opony oferują lepszy komfort, przyczepność oraz tłumienie wibracji. Konstrukcja radialna umożliwia lepsze dopasowanie się opony do terenu, zwiększając powierzchnię styku nawet o 30% przy niższym ciśnieniu. Pomimo możliwego wpływu na prędkość toczenia, Schwalbe kompensuje to nowymi wzorami bieżnika i optymalnym ciśnieniem opon.

Wielu pierwszych recenzentów twierdzi, że radialna obudowa Schwalbe jest jednym z najbardziej ekscytujących osiągnięć w dziedzinie opon, jakie widzieli podczas jazdy na rowerze górskim. Co ważniejsze, jest to jedna z najbardziej wyrazistych usprawnień na szlakach w ostatnich latach. Zbadajmy, czym jest Radial i jak sprawdził się w naszych wstępnych testach.

Zobaczcie na początek filmy informacyjne i promocyjne od Schwalbe:

Schwalbe wprowadza znaczącą innowację w konstrukcji opon rowerowych dzięki swoim nowym oponom Radial do rowerów górskich. To prosta, ale niezwykle skuteczna zmiana w budowie opon, która zmienia sposób, w jaki opona MTB przylega do podłoża, nawet przy wyższym ciśnieniu niż dotychczas. Wraz z tym przełomem pojawia się zupełnie nowa opona Albert, wszechstronny model będący symbolem tej radykalnej zmiany w konstrukcji opon, a także nowy bieżnik przeznaczony na miękkie nawierzchnie oraz wersja klasycznego modelu Magic Mary z nową technologią.

Dodatkowo, zarówno wersje Trail, jak i Gravity nowej przełomowej konstrukcji Radial sprawiają, że jest to wszechstronna opcja dla agresywnych rowerzystów trailowych, all-mountain, a szczególnie dla zawodników enduro i DH. W rzeczywistości, nowa opona została już wykorzystana do zdobycia 9 zwycięstw w Pucharze Świata DH, w tym dwóch imponujących wygranych przez Amaury Pierrona w tym roku, z ogromnymi przewagami czasowymi.

Prawdopodobnie największym czynnikiem napędzającym rozwój opon do rowerów górskich jest to, co producent opon może zrobić, aby zapewnić lepszą przyczepność. Ostatecznie chodzi o znalezienie równowagi. Lżejsza konstrukcja i szybciej tocząca się guma dominują w XC (cross-country). Jednak prawie każdy inny rowerzysta górski chce większej przyczepności. Miękka guma może poprawić przyczepność tylko do pewnego stopnia, ale zbyt miękka może spowodować, że opona będzie odczuwać spowolnienie lub po prostu zbyt szybko się zużyje.

Prościej mówiąc, opony radialne (takie jak w samochodzie) mają główną strukturę włókien, które biegną prosto w górę po boku od obręczy, prosto przez bieżnik i z powrotem w dół po drugim boku do obręczy. Promieniowo od środka kombinacji koła i opony. Mają one doskonałe właściwości elastyczne i zapewniają płynną jazdę, ale zazwyczaj wymagają sztywnych pasów z wytrzymałych włókien (lub stali), aby utrzymać bieżnik.

Opony Bias-Ply wykorzystują strukturę włókien krzyżujących się pod kątem 90°, zazwyczaj ustawionych pod kątem 45° do kierunku jazdy, i naprzemiennie ustawionych w różnych kierunkach. Włókna są ułożone w orientacji skośnej, czyli diagonalnej. Dzięki temu łatwo jest stworzyć lekką i okrągłą oponę o niskim oporze toczenia oraz przewidywalnym wsparciu bocznym i ogólnym.

Teraz Schwalbe stworzyło coś pośredniego.

CZYM JEST RADIAL?

Aby zrozumieć Radial, warto przyjrzeć się obecnym standardom konstrukcji opon. Tradycyjne opony MTB mają osnowę wykonaną z warstw materiału ułożonych pod kątem 45 stopni. Schwalbe optymalizuje interakcję osnowy opony z terenem, układając włókna pod małym kątem, bliskim radialnemu. Dzięki temu opona lepiej dopasowuje się do terenu, a także eliminuje potrzebę stosowania pasa oponowego, który mógłby ograniczać elastyczność i zwiększać wagę.

Radial ma na celu optymalizację interakcji osnowy opony z terenem. Nici w tej osnowie są ułożone pod niewielkim kątem, bliskim radialnemu (prostopadle do kierunku toczenia). Co ważne, kąt nici nie jest dokładnie radialny, a Schwalbe nie ujawnia jego wartości z oczywistych powodów.

Schwalbe twierdzi, że znaczna część poprawy wydajności wynika z około 25% krótszych włókien nośnych w konstrukcji radialnej w porównaniu do tradycyjnej opony Bias-Ply. Ponieważ włókna biegną bardziej prosto przez osnowę opony, dystans, który pokonują krótsze, lekko skośne włókna w kierunku ruchu opony, jest zmniejszony o prawie 75%. Oznacza to, że gdyby opona uderzyła w idealnie ostrą krawędź, która zdeformowałaby oponę od krawędzi do krawędzi, w tradycyjnej oponie mogłaby ona wpłynąć na 100 włókien, ale w nowej oponie Schwalbe Radial wpłynęłaby jedynie na 25.

Mniejsze napięcie w osnowie, mniej przecięć między włóknami, krótsze włókna, mniej włókien angażujących się przy konkretnym uderzeniu – wszystko to sprawia, że opona jest bardziej elastyczna pod bieżnikiem.

To eliminuje potrzebę stosowania pasa oponowego, jak w przypadku opon samochodowych, co utrudniałoby elastyczność i dodawało wagę. Osnowa Radial od Schwalbe prowadzi do mniejszego nakładania się nici i niższego napięcia w tych nitkach.

JAKIE SĄ ZALETY RADIAL?

Osnowa Schwalbe Radial może bardziej precyzyjnie i lokalnie dopasować się do terenu, co prowadzi do zwiększenia powierzchni styku opony i bardziej elastycznej opony, dostosowującej się do terenu poniżej. Uważa się, że przy tym samym ciśnieniu powierzchnia styku wzrasta o 30% na gładkiej nawierzchni przy 22 psi (1,5 bara). Jeszcze bardziej imponujący jest wzrost o 10% powierzchni styku, gdy porównuje się oponę Super Gravity przy 22 psi z oponą Radial Gravity przy 29 psi (2 bary).

Interakcja między włóknami osnowy Radial również prowadzi do znacznie poprawionego efektu tłumienia wibracji, z mniejszymi oscylacjami opony po uderzeniu. Tłumienie wibracji jest również słyszalne. Wszyscy nasi testerzy zauważyli bardzo wyraźny i cichszy „głuchy dźwięk” opon na terenie w porównaniu do tradycyjnych opon.

Łącząc oponę, która lepiej dostosowuje się do terenu, z poprawionym efektem tłumienia, następuje znaczna poprawa przyczepności, bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Schwalbe początkowo zamierza zastosować osnowę Radial w swoich oponach Magic Mary, a także w dwóch nowych wzorach bieżnika opracowanych specjalnie wokół konstrukcji Radial.

 

Nowe opony Schwalbe - cena i specyfikacja

Nowa konstrukcja Schwalbe Radial będzie dostępna w trzech modelach – Albert, Magic Mary i Shredda – wszystkie przeznaczone do rowerów typu all-mountain o większym skoku, rowerów grawitacyjnych oraz eMTB. 

Albert Gravity Pro, przeznaczony do rowerów od trailowych po zjazdowe, kosztuje 105 USD, co jest porównywalne z innymi oponami premium do zjazdów i enduro. Opona dostępna jest w rozmiarach 29" lub 27,5", szerokościach 2,5" i 2,6", oraz z mieszankami gumy Soft lub Ultra Soft. Nie wszystkie te kombinacje są jednak oferowane.

Model Albert Gravity Pro TLR w rozmiarze 29x2,5” i mieszance Soft waży 1 306 g, co jest o około 30 g lżejsze od konkurencyjnej opony Maxxis Assegai Double Down 3C MaxxGrip w tym samym rozmiarze. Ten sam model Maxxis z mocniejszą konstrukcją DH waży co najmniej o 100 g więcej.

W przeszłości Schwalbe oferowało osnowy „Super Downhill” i „Super Gravity”, ale teraz zostaną one połączone w jedną konstrukcję radialną, co uprości nazewnictwo. Mimo niższej wagi, osnowa radialna jest również przystosowana do rowerów elektrycznych.

Warto zauważyć, że szerokość opony została zwiększona z dotychczasowych 2,4" do 2,5", a w modelu Albert dostępna będzie również nieco szersza wersja o szerokości 2,6", jednak w ograniczonych konfiguracjach.

Schwalbe Albert

Nowy model Albert jest najbardziej wszechstronny z tej trójki, łącząc solidne, średniej wysokości klocki bieżnika z stosunkowo gęstym układem, co zapewnia wszechstronność w różnych warunkach. Opona ma okrągły kształt i płynne przejście między klockami bieżnika, co wykorzystuje elastyczność konstrukcji Radial, dzięki czemu więcej gumy kontaktuje się z podłożem, co przekłada się na lepszą przyczepność. Jest znacznie bardziej agresywna niż opony trailowe Nobby Nic czy Wicked Will, ale jednocześnie łatwiejsza w prowadzeniu niż wyścigowo zorientowana Tacky Chan czy bardziej otwarta na luźne warunki Magic Mary.

Schwalbe Shredda

Shredda to opona przeznaczona do warunków mokrych, z wyższym i bardziej otwartym bieżnikiem. Jest to jednak zupełne przeciwieństwo modelu Albert.

Shredda to bardzo wyspecjalizowana opona wyścigowa do enduro i zjazdów (DH). Jest duża i otwarta, z wysokimi kolcami, które wystają poza boczną ściankę, aby zapewnić maksymalną przyczepność, inspirowana oponami do motocykli enduro motocross. Opona Shredda na przód ma wyższe, otwarte kolce, natomiast wersja tylna ma bardziej paddle'owy układ bieżnika. Podobnie jak w przypadku modelu Albert, bloki bieżnika w Shredda zostały zoptymalizowane pod kątem bardziej elastycznej, lokalnie giętkiej konstrukcji opony Radial, co pozwala im lepiej dopasować się do przeszkód, zapewniając lepszą przyczepność.

Shredda to opona stworzona do jazdy w mokrych i błotnistych warunkach, idealna do szybkiego zjazdu po głębokich, miękkich szlakach. Posiada połączone centralne klocki bieżnika, co zapewnia lepsze wsparcie, zwłaszcza na mocnych, rowerach elektrycznych o dużym skoku zawieszenia.

Nowe opony Schwalbe Radial - pierwsze testy, opinie, recenzje

Zebraliśmy kilka filmów, które omawiają pierwsze odczucia z jazdy i testów nowych opon od Schwalbe. Zapraszamy do obejrzenia, by wyrobić sobie swoje zdanie na ten temat.