Czy dropper (regulowana sztyca) robi różnicę? Szybki test na trasie
Zanim przejdziemy do testu (wideo poniżej), zacznijmy jednak od początku, czyli od teorii...
Czym jest sztyca regulowana (tzw. dropper)?
Sztyca regulowana w rowerze, nazywana również "dropperem", to rodzaj sztycy, która umożliwia regulowanie wysokości siodełka w trakcie jazdy. Pozwala to na szybkie i łatwe dostosowanie pozycji siedzenia do terenu, którym poruszamy się na rowerze.
Sztyca regulowana działa na zasadzie sprężyny gazowej, która kontroluje opuszczanie i podnoszenie siodełka. Zazwyczaj obsługiwana jest za pomocą dźwigni zamontowanej na kierownicy, która umożliwia szybkie i łatwe opuszczanie lub podnoszenie siodełka w trakcie jazdy.
Sztyca regulowana jest szczególnie przydatna podczas jazdy w trudnym terenie, takim jak góry, gdzie różnice w wysokości terenu mogą być znaczne. Pozwala ona na łatwe i szybkie przestawienie pozycji siedzenia, co zwiększa komfort jazdy i kontrolę nad rowerem.
Tak tak... "normalną" sztycę też można regulować w trakcie przejażdżki - wystarczy odkręcić śrubkę lub "motylek" i ustawić na wymaganym poziomie. Różnica między "normalną" a regulowaną polega jednak na tym, iż regulowana umożliwia regulację w górę i w dół w trakcie jazdy, bez potrzeby zatrzymywania się. Jazda z dropperem staje się po prostu płynniejsza.
Co daje sztyca regulowana (dropper)?
Sztyca regulowana (dropper) daje rowerzyście możliwość szybkiego i łatwego dostosowania wysokości siodła do zmieniającego się terenu i warunków jazdy. Podczas zjazdów, opuszczając siodło, rowerzysta może swobodnie przesunąć swoje ciało do tyłu, co zwiększa stabilność i kontrolę jazdy. Podczas podjazdów, z kolei, podnosząc siodło, rowerzysta może uzyskać lepszą pozycję do pedałowania, co poprawia wydajność i siłę napędu.
Ogólnie rzecz biorąc, sztyca regulowana daje rowerzyście większą swobodę i kontrolę podczas jazdy w zróżnicowanych warunkach terenowych, co przekłada się na większy komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze.
Rodzaje sztyc regulowanych
Istnieją dwa główne rodzaje sztyc regulowanych: mechaniczne i hydrauliczne.
-
Sztyce regulowane mechanicznie działają za pomocą mechanizmu sprężynowego lub pneumatycznego, który umożliwia szybkie opuszczanie i podnoszenie siodełka. Dźwignia umieszczona na kierownicy steruje procesem regulacji wysokości siodła.
-
Sztyce regulowane hydraulicznie wykorzystują płyn hydrauliczny do kontrolowania ruchu sztycy. Dzięki temu działają one płynniej i są bardziej precyzyjne niż sztyce mechaniczne. Zazwyczaj wymagają one jednak bardziej skomplikowanego procesu instalacji i konserwacji.
Obecnie na rynku można znaleźć również sztyce regulowane elektronicznie, które wykorzystują silnik elektryczny do regulacji wysokości siodła. Dzięki temu proces regulacji jest jeszcze bardziej płynny i precyzyjny, ale tego typu sztyce są również najdroższe.
W zależności od modelu, sztyca regulowana może różnić się długością skoku (czyli odległością, na jaką można opuścić siodło), średnicą, a także sposobem montażu i wymiarami.
Czy sztyca regulowana to standard w rowerach górskich?
Nie. Sztyca regulowana - jak każdy inny komponent w rowerze - jest osprzętem, który może, ale nie musi występować. Najczęściej jest to związane oczywiście z ceną roweru, więc w modelach droższych, w których otrzymujemy przy zakupie lepsze grupy osprzętu, taki element jak sztyca regulowana może się pojawić (większe prawdopodobieństwo niż w postawowych modelach).
wielu producentów natomiast dodaje droppery jako standard do pewnych kategorii rowerów górskich, np. rowery typu trail / all-mountain, rowery enduro, rowery downhillowe. W tych przypadkach, bardzo często już nawet w podstawowych modelach sztyca regulowana dodawana jest w standardzie.
Ile kosztuje sztyca regulowana?
Cena sztyc regulowanych zależna jest od wielu czynników - marki, materiału wykonania, rodzaju (mechaniczna, hydrauliczna, elektroniczna), długości regulacji, itd. Można jednak przyjąć, iż koszt nowego droppera zmieścić się może w przedziale od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Klienci Bike&Chill najczęściej wybierają sztyce marki PRO oraz FOX.
Sztyca regulowana FOX Transfer (31,6 mm x 125 mm)
Sztyca regulowana FOX Transfer (31,6 mm x 150 mm)
Sztyca regulowana PRO THARSIS (31,6 mm x 160 mm)
Sztyca regulowana PRO THARSIS (31,6 mm x 200 mm)
Sztyca regulowana PRO THARSIS (31,6 mm x 100 mm)
Warto także zaznaczyć, iż przy zakupie rowera w BikeChill.pl może od razu zamówić usługę wymiany dowolnych komponentów w rowerze - nie tracąc przy tym gwarancji! W wielu przypadkach dopuszczamy także możliwość wymiany osprzętu z pozostawieniem oryginalnego w rozliczeniu, co znacząco obniża koszty upgrade'u. Zapytaj nas o szczegóły.
[Wideo test] Czy naprawdę potrzebujesz droppera? XC vs Enduro
Zachęcamy do obejrzenia filmiku poniżej, gdzie w prostym teście, jeden z prezenterów GMBN, zweryfikował na własnym przykładzie, czy rzeczywiście posiadanie droppera robi różnicę. Ten sam rider, te same rowery (Orbea OIZ i Orbea RALLON), ta sama trasa - zmienia się jedynie sztyca. Czy posiadanie droppera sprawia, że jesteś szybszy na trasie - sprawdźmy to zarówno dla roweru XC, jak i dla roweru ENDURO.
Poznaj rowery z powyższego z testu GMBN
W przeprowadzonym powyżej teście, prezenter GMBN użył 2 rowerów jednego producenta, ale z różnej kategorii: rower XC oraz rower Enduro.
- Rower XC użyty w teście to jedena z topowych wersji model Orbea OIZ.
- Rower Enduro, to flagowiec enduro od Orbea, czyli Orbea RALLON.
Jeden jak i drugi możesz zakupić w naszym sklepie. Nawet jeżeli nie mamy danego rozmiaru lub koloru - zawsze możemy go dla Ciebie zamówić, lub zweryfikować dostępność innej opcji (inny kolor, inna opcja osprzętu, itd.).
A więc jak - woli XC czy Enduro? Wybierz swój model, zamów lub skontaktuj się z nami.
Sztyca regulowana - kiedy, czy i dlaczego warto?
Poniżej podlinkowujemy kilka materiałów wideo, które znaleźliśmy w internecoe, a które według nas warto przejrzeć w kontekście doboru i zakupu sztyce regulowanej (droppera).
Dlaczego warto mieć regulowaną sztycę w MTB? Co daje dropper?
Na kanale Bikeworld.pl możecie znaleźć ciekwy film na temat tego, dlaczego warto mieć regulowaną sztycę w swoim rowerze MTB. Nie ma tu dywagacji czy warto - jest stwierdzenie że warto oraz próba podparcia tego stwierdzenia poprzez kilka powodów. Jeżeli jeszcze zastanawiasz się, czy wymieć swoją sztycę na dropper - obejrzyj ten materiał.
Opuszczana sztyca w rowerze XC - zalety, wady i kto jej potrzebuje
Na kanale Michał Topór możesz także znaleźć ciekawe informacje od doświadczonego zawodnika MTB. Michał w filmie rozprawia się z miatami na temat dropperów oraz opowiada o własnych doświadczeniach. Jak wskazuje opis filmu: "Po dwóch latach ścigania z "myk mykiem" w XC, pora na garść przemyśleń oraz doświadczeń z tym związanych". Materiał z pewnością wart obejrzenia.
Warto dodać, iż Michał korzysta ze sztyc regulowanych PRO, które znajdziesz w naszej ofercie (widać je wyżej we wpisie).
Dropper - najlepszy UPGRADE roweru MTB | Czy regulowana sztyca ma sens poza górami?
Z kolei ciekawy filmik powstał także na kanale stasiak. Po komentarzach pod filmem widać, iż kwestia tego "Czy warto kupić dropper do rowera MTB" została rozwiązana dla wielu widzów...